söndag 22 september 2013

NATTSUDDARE

Ja, här sitter jag på nattbussen hem från en liten lördagsfest hos Mattes kompis, Irene. Jag gillar henne. Hon brukar ge mig salami och så är hon Mattemor åt Viggo. Tyvärr var han inte med i går. Men visst är han fin, Viggo?

Matte och jag har varit lite trötta idag efter vårt nattsudd. Regnigt ute och soffa med kudde och filt inne har gjort vår dag. 

Vad har hänt med vår gräsmatta? Jo, Trädgårdsborrarna är just nu larver som tuggar gräsmatterötter. Skatorna hör hur larverna mumsar. Skatorna river och rafsar i gräset  i sitt letande efter larverna och lyckas svinga iväg stora grästuvor. "Skatorna är dina bästa vänner i kampen mot Trädgårdsborrarna", står det att läsa på Nätet.
När Matte försökte kratta gräsmattan så var det som att "rulla ihop en heltäckande matta". Under mattan finns massor av centimeterlånga, vita larver. 
           Maten är serverad, skator!

Hu, vilket jobb det blir att återställa gräsmattan, säger Matte!

Larviga hälsningar
BELLA









5 kommentarer:

  1. Lika bra att låta skatorna göra jobbet och kasta ut lite frön sen. Fortsätt ni med soffa, filt och kudde... Kramis!

    SvaraRadera
  2. Det är skönt att få vila ordentligt efter lite nattsudd men det är rätt kul.
    Viggo är jättefin, synd att han inte var med.
    Håller med Ludde, låt skatorna göra sitt och fixa gräset sen med hjälp av gräsfrö, ni får räfsa upp det torra sen.

    Nospussar

    SvaraRadera
  3. Aldrig hört talas om sådana larver, låter inte trevligt!
    Så du är ute och nattsuddar! Nu kom jag på att jag aldrig har åkt buss!
    Måste nog säga till matte att jag får göra det, men det får nog bli på
    dagtid så jag kan se ut genom fönstret!
    Puss från Melody!

    SvaraRadera
  4. Men vad är det för ena hemska larver? Hoppas skatorna äter upp varendaste en, inte kan de väl förstöra din fina gräsmatta heller. Var ska du då gräsrulla dig?

    SvaraRadera
  5. Men hu, såna larviga larver!! Fortsätt ni att se till att skatorna fortsätter sina skrovmål!
    Annars får ni det ju likadant nästa år också! Säger som Laika - var ska du då gräsrulla dig i fortsättningen!
    /Kasper

    SvaraRadera