lördag 21 mars 2015

VÅRHUND och FÄSTINGAR

Förra veckan var jag vårdhemshund. Denna veckan är jag vårhund. Jag har varit hos min frisör Eva och fått min vårfrisyr. Kvällen innan fick jag duscha. Här sitter jag i dubbla badlakan och myser innan jag ska kammas.

Efter dusch, mys, kamning och följande kvällstur (om än en kort sådan) blev jag så här jättetrött. Nattinatti, Matte!

Så här är det hos Eva. Jag satt och blundade när kortet togs :)

Tror ni inte på sjutton att Eva hittade årets första fästing som satt på svansen på mig. Usch, fästingar redan i mitten av mars. Hur ska den här säsongen bli? Det var bara att åka och inhandla den här burken igen. 

I år ska jag inte ha vare sig fästinghalsband eller droppar i nacken! Eftersom jag blev så sjuk utav det förra sommaren så vågar vi aldrig mer prova!!
Är det någon av er, mina bloggvänner, som har erfarenhet av Bärnstenshalsband? Matte googlade lite om det. Bärnstenen ska visst göra pälsen statisk och det ska inte fästingarna gilla. Men funkar det tro?

Nåt som jag verkligen gillar nu när vårsolen har kommit är att går att gräva i landen igen. Markies blir extra goda då de är kryddade med jord och sand. Så här såg jag ut när jag kom in efter att ha grävt ner en. Nybadad, nyklippt och nygrävd, hihi.

Matte vill gärna få med en bild på solförmörkelsen som var igår. Hon tog den några minuter i elva. Det var väldigt mulet men i någon liten minut skingrade sig molnen något. Håll till god!
Solen ser ut som en månskärva. Ganska häftigt med tanke på att det visst ska ta 24 år innan det blir en lika dan förmörkelse! 

Vårhälsningar från
Bella med matte

7 kommentarer:

  1. Vilken stilig vårhund du blev! Det var nog skönt att bli av med fästingen på svansen. Det blir nog droppar snart för min del... Kramis!

    SvaraRadera
  2. FYRA fästingar på nästan precis exakt samma plats på mitt bröst, hade jag häromdan, det kliade massor både då och efteråt och blev rött och fult. Men nu är det bättre och nu är det snöstorm, så nu somnade nog fästingarna om.

    SvaraRadera
  3. Men fy, att de där fästingarna ska vakna överhuvudtaget. Melody som också bloggar brukar ha bärnstenshalsband och vad jag läst så ska det vara bra. Plus att man ju så klart blir rätt snygg också med ett så tjusigt halsband :D
    Underbart söt är du både i handduken och efter klippning, med jordigt skägg :D
    Nospussar

    SvaraRadera
  4. Ja visst har Laika rätt, jag har ett bärnstenshalsband! Mitt första fick jag redan vid 8 veckor när matte hämtade mig upp i Dalarna. Helt hundraprocentigt säkert är det inte, men det är ju inget annat fästingmedel heller. Snyggt är det i alla fall! Bäst att leta fram det om de där små fula krypen redan kommit fram ur sina gömställen.
    Puss från Melody

    SvaraRadera
  5. Du blev minsann en väldigt snygg vårhund. :)
    Fästingar är ett otyg, det fick jag minsann erfara förra sommaren!!!
    Matte säger att vi nog ska prova bärnstenshalsband. Sånt där halsband kommer aldrig på tal, huva, men droppar har jag visat mig tåla förut. Fast helst inte.
    Kasper

    SvaraRadera
  6. Ser att du också, har möjlighet att bli sådär ljuvligt skitig. Matte hälsar, här finns hur många nya skogsvägar som helst.

    SvaraRadera
  7. Tvi för de hemska små blodsugarna! Jag har inte provat bärnstenshalsband men vet en Shih Tzu som gjort det och det funkade sa hennes matte men det kan även vara att fästingarna inte gillar henne. Om jag jämför mig och syrran så har jag haft fler än henne och vi vistas på samma område i stort sett.
    Somnar du hos frissan, hade nog aldrig jag kunnat göra, hihi!

    Nospussar

    SvaraRadera