måndag 3 november 2014

DET KOM ETT BREV...

... ett stort fint brev till mig och Matte idag. Vilken överraskning! Och vi blev nyfikna, så klart.
Till Bella och Mari, står det här, Matte.

Undrar vad det kan vara?
Det är till dig Matte, från min kompis Molle. 
Jo då, även om jag, och Matte, är kass på att hitta svamp så kan jag allt känna att du har haft en tass och nos med i dessa påsar, Molle! 

Kolla bara! Tre påsar, med guldsnöre och svampetikett, som innehåller torkad svamp. Det är ju en så fin present att det är inte klokt!

Eller som det stod på kortet  "... en tidig julklapp!"
Matte är så himla glad så nu hon har plockat fram sina svampböcker. Vad hon ska med dom till, vet jag inte. Men hon mumlade om recept och att Googla!

Tro nu inte att Matte inte har försökt att lära sig att hitta svamp. Det har hon fast med klent resultat. Det finns till och med en stor svampkorg i garaget. 
Jag har en känsla av att hon nog är liiiite besviken över att jag inte är det minsta intresserad av att bistå med min nos ;) 

 
Nu ska Matte titta noga på de fina etiketterna och kolla vidare på receptförslag. 
Matte är jätteglad för påsarna och själv är jag lycklig över att få sniffat lite på/av dig Molle!

Glada hälsningar från
BELLA med matte


7 kommentarer:

  1. Hihi matte glömde visst skriva att det är Karl-Johan, trattis och röd-gul trumpet.Vem som är vad säger ju bildena.Hoppas du får smaka lite svampsås i vinter.

    SvaraRadera
  2. Så trevligt av Molle att skicka över ett paket med svamp. Det är faktiskt inte försent att ta med matten ut i skogen och plocka svamp. Du behöver ju inte leta själv för matten har ju både bok och kniv. Om hon bara plockar "säkra" sorter och rensar i skogen så kan du hålla koll på att hon inte går vilse. Min husse och matte letar själva och jag håller koll och är sällskapshund... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I våra skogar finns det bara röda svampar med vita prickar... Det är mycket konstigt! Men det är roligt att ha Blogg-vänner.

      Radera
  3. Vilken trevlig present ni fick där även om det mest var till matte. Inte illa att få svamp.
    Nu är det ju så att du är en Shih Tzu och vi gör ju bara det som vi vill och vill du inte leta svamp så gör du det inte heller, hihi!

    Nospussar

    SvaraRadera
  4. Wow vilken generös gåva :D Och så gott, mums. Hoppas matten hittar några spännande recept.

    SvaraRadera
  5. Vilken fantastisk present ni fått! Min matte vågar bara plocka gula trattkantareller och i år har hon inte hittat en enda sådan, så här har vi inte behövt leta recept.
    Hoppas din matte lagar något riktigt gott av svampen och att du får smaka!
    Puss från Melody

    SvaraRadera
  6. Vilken fin present! Tre sorter dessutom! Jag plockar fortfarande mest varje dag, men hittar nu bara trattisar och gula kantareller. Svamp är gott till så mycket! :)
    Psst, Bella, Ankan är inte heller en svamphund, så var inte ledsen över det du!

    SvaraRadera